
Statens Vegvesen har sendt ut forslag til nye regler for kjøre- og hviletider for transport av fabrikkbetong. Betongfokus har arrangert nettmøter for medlemmene om dette temaet og Fabeko sendte vårt høringssvar i februar 2022 og dette ligger for nedlasting nederst i denne artikkelen. Vi venter nå på endelig regler og et vedtak på når de blir innført.
Som mange sikkert har lest i media er det flere andre punkter i de nye reglene som har skapt reaksjoner. Forslaget inneholder også et punkt om at "håndverkerbiler" på over 3,5 tonn blir underlagt kjøre-/hviletid. Vi vet i dag ikke når alle punkter i forslaget blir avklart men vi komme tilbake med mer informasjon når dette foreligger.
Bakgrunn
EU-Parlamentet vedtok i juli 2020 den nye mobilitetspakken som inneholder flere nye bestemmelser for vegtrafikken i Europa. Etter dette har Statens Vegvesen laget forslag til hvordan disse bestemmelsene skal implementeres i de norske reglene.
Ett av forslagene er å unnta transport av fabrikkbetong fra kjøre- og hviletider. Når forslaget ble sendt ut inviterte vi til nettmøte med medlemmene. Video fra nettmøtet 18. januar er tilgjengelig på vår YouTube-kanal.
Under møtet kom medlemmene opp med mange gode kommentarer og spørsmål.
- Vil et unntak fra reglene også medføre fritak for USK?
- Hvilke regler gjelder når en sjåfør kjører både betongbil og andre tyngre kjøretøyer samme dag?
- Gjelder unntak for både betongtransporten og for retur til betongfabrikk?
- Gjelder unntaket for transport av fabrikkbetong eller for kjøring med betongbiler generelt?
- Hvordan skal bedriften nedfelle reglene om unntak i avtalene med ansatte?
- Hvilke regler har størst innflytelse for sjåførens arbeidsoperasjon, AML, FATS eller kjøre- og hviletid?
- Når kan vi forvente at nye regler blir gjort gjeldende?
Transportkompetanse ved Tom Martinsen bidro sterkt til et godt møte og vil være tilgjengelig for medlemmene i videre rådgivning.
Her er Fabekos høringssvar pr 14. februar 2022:
Høringsnotatet fra Statens Vegvesen er vedlagt for nedlasting
Nettmøte om ny betongforskrift 31. januar
I forskrift om begrensning av forurensning (forurensningsforskriften) ble det 20. desember vedtatt et nytt kapittel 33 om forurensning fra produksjon av fabrikkbetong, betongvarer og betongelementer. Forskriften ble publisert 27. desember [...]
Uklart om kjøre- hviletid – hva betyr reglene?
EU har i 2020 unntatt kjøretøyer som brukes til levering av ferdigblandet betong fra reglene om kjøre- og hviletid men hva gjelder egentlig i Norge? Samferdselsdepartementet har gjennom kunngjøring på Lovdata.no [...]
Markedsrapport oktober 2022
Markedsrapport fra Prognosesenteret oktober 2022 Prognosene for fabrikkbetong i denne rapporten er basert på aktivitetsprognoser fra 14. september. Det var særlig veisektoren som var ventet å sørge for investeringsveksten framover, [...]